Vaasan lentokerhon historiaa
Vaasan lentokerholla on kunniakas historia Suomen ilmailussa. Toiminta alkaa 30 -luvun puolivälistä jatkuen aina tähän päivään. Ensimmäinen kerhotyönä Suomessa suunniteltu ja rakennettu liitokone näki päivänvalon juuri Vaasassa.
Alla tarinoita menneiltä ajoilta.
DFS OLYMPIA-MEISE OH-OAD, sekä DFS WEIHEN OH-WAA:n vaiheet
DFS Olympia-Meise, lentokerhon uusi jatkokoulutuskone Vaasan kentällä 1959. Vuoden 1940 kesäolympialaiset piti pitää Suomessa, ja niihin liittyvä purjelentokilpailu Jämillä. Tätä varten järjestettiin suunnittelukilpailu, johon otti osaa kuusi eri eurooppalaista purjekonetyyppiä. Tarkoitus oli, että kaikki osallistujat käyttävät samaa konetyyppiä, joten lentotaito tulisi oikeuksiinsa. Siiven kärkiväliksi valittiin 15 metriä, lentomassan tuli olla alle 262 kiloa sekä tyhjämassan […]
Menkijärvi, paloaukeasta lentokentäksi
Ilmakuva Mänkijärven lentokentästä, entisestä paloaukeasta. Kuvattu 30.9.1937 Kauhavan Ilmasotakoulun apukenttänä tunnettu Menkijärven lentokenttä Alajärvellä joka aiemmin tunnettiin myös nimellä Mänkijärvi, otettiin Ilmasotakoulun käyttöön vuonna 1937. Tuo entinen paloaukea, joka suuren metsäpalon tuloksena syntyi heinäkuun 11.päivänä 1933, tarjosi oivan lentokentän paikan samannimisen järven länsipuolella. Noin 2100 hehtaaria oli metsää palanut Mänkijärven ympäristössä, joka vielä 1800-luvulla kartoissa […]
”Pikivitonen” OH-PBI eli OH-237, viimeinen VLK:n kerhotyönä tehty purjekone
PIK-5 suunniteltiin korvaamaan purjelentokerhoissa yleisesti käytössä olleet vanhat harjoituskoneet, eli käytännössä Grunau Babyt. Niitä rakennettiin Suomessa kaikkiaan 36 kappaletta, joista kolme konetta ei valmistunut koskaan. Niiden lisäksi yksi tehtiin Ruotsissa. Koneen suunnitteli entinen kerhon jäsen Kalle Temmes vuonna 1946 diplomityönään, ja projektissa oli mukana myös Raimo Häkkinen. Lisäksi sekä Lars Norrmen, että Pehr Schalin tutkivat […]
Vaapsahainen – mystisesti kadonnut liitokone
Kun vaasalaiset purjelentäjät joulun jälkeen vuonna 1946 menivät hakemaan lentokiellon takia lentosataman hallissa takavarikossa olleita purjekoneitaan, heitä kohtasi yllätys: yksi kerhon Vaapsahainen-liitokone oli hävinnyt jäljettömiin. Mutta kerrotaanpa ensin näiden Suomen ensimmäisten kerhotekoisten liitokoneiden tarinat alusta lähtien. Helmikuussa 1935, n.70 vuotta sitten, tehtiin Vaasassa ilmailuhistoriaa. Silloin valmistui Vaasan Lentoharrastajien Kerhossa, myöhemmin Purjelentokerho ja Lentokerho, ensimmäinen maassamme […]